Rabu, 21 April 2010

Tanah Perkuburan Islam Dibersih Sebersih Bersihnya

PULAU PINANG, Pada 11 April yang lalu sebanyak 110 batang batu nisan lama ditemui bersama longgokan tanah di Bagan Ajam, Butterworth.

Seorang pemancing menjumpai batu nisan tersebut pada pukul kira-kira 11 pagi ketika sedang berjalan menuju ke Pantai Bersih di kawasan Bagan Ajam, untuk memancing.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob berkata seorang pemancing telah membuat laporan polis setelah menjumpai 20 batang batu nisan bersama longgokan tanah di Pantai Bersih, Bagan Ajam.

“Polis bersama dengan pihak bomba dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) telah bergegas ke tempat penemuan dan mendapati terdapat lebih kurang 110 batang batu nisan lama di kawasan tersebut,” katanya kepada pemberita ketika mengadakan sidang akhbar.

Siasatan awal polis mendapati batu-batu nisan lama tersebut dibuang dari sebuah masjid berhampiran kawasan Kampung Gajah, Permatang Pauh, selepas kerja-kerja pembersihan untuk membuka jalan di kawasan itu.

“Kami telah mengambil keterangan daripada imam (masjid tersebut) dan syarikat yang dipertanggungjawabkan untuk membersihkan masjid tersebut,” katanya.

Tambahnya syarikat tersebut mengaku telah membuat kerja-kerja pembersihan di masjid tersebut tetapi tidak pasti ke mana pekerjanya melonggokkan sampah dan batu-batu nisan lama itu.

Seharusnya ada pihak yang memantau kerja kerja pembersihan kawasan itu,mana khariah masjid? Mana majlis agama Islam? Saat ini semuanya sudah terlambat kerana batu nisan dibuang dan kubur sudah pun diratakan.


Kesilapan Melayu Islam sewaktu PRU12 yang lalu telah meninggalkan kesan yang cukup menghiris perasaan.. Perkuburan Islam sewenang-wenang di bersihkan tanpa ada pemantauan khusus dari Jabatan Agama Islam..

Mereka yang terlibat harus diambil tindakan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan